ارتقاء سواد تربیتی معلم و نقش آن در تدریس جغرافیا
کد مقاله : 1071-GHCONF5
نویسندگان
مهدی اسدی *
استادیار، گروه آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران.
چکیده مقاله
تدریس جغرافیا به‌عنوان یکی از دروس کلیدی در برنامه‌های تحصیلی، نیازمند معلمانی با سواد تربیتی قوی بوده و ارتقا سواد تربیتی معلمان در حوضه جغرافیا، یکی از عوامل حیاتی برای بهبود فرایند آموزش و یادگیری در این حوضه است. برای این منظور، ابتدا نیازمندی‌های اساسی برای معلمان جغرافیا بررسی و مؤلفه‌های کلیدی سواد تربیتی آن معرفی شدند. این مؤلفه‌ها شامل دانش مفهومی و روش‌های آموزشی جغرافیا، مهارت‌های ارتباطی، توانایی تفکر فضایی و تحلیلی، توانایی استفاده از فناوری‌های آموزشی و توانایی سازمان‌دهی و مدیریت کلاس درس است. سپس، ارتباط بین سواد تربیتی معلمان و بهبود تدریس جغرافیا بررسی شد. نتایج نشانگر این بود که معلمانی با سواد تربیتی قوی در جغرافیا، توانایی بالاتری در انتقال مفاهیم جغرافیایی به دانش‌آموزان داشته و قادرند از روش‌های آموزشی متنوعی استفاده کرده و ارتباط فعال با محیط ‌زیست و مسائل جغرافیایی را برقرار کنند. در نهایت، راهکارهایی برای ارتقا سواد تربیتی معلمان در حوضه جغرافیا ارائه شد که این راهکارها شامل مطالعه و به‌روزرسانی مداوم، همکاری و تبادل تجربه با همکاران، شرکت در دوره‌های آموزشی مرتبط، استفاده از فناوری‌های آموزشی و توسعه مهارت‌های ارتباطی می‌باشد.
کلیدواژه ها
آموزش، سواد تربیتی، جغرافیا، معلم.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر