تحلیل دیدگاه‌های پرورشی جان لاک و تأثیر آن بر رویکردهای نوین آموزش جغرافیا
کد مقاله : 1070-GHCONF5 (R1)
نویسندگان
علی پورقیومی *1، علی صادقی2، کوروش فتحی3
1مامور آموزشی دانشگاه فرهنگیان
2دانشیار دانشگاه فرهنگیان
3استادیار گروه آموزش تاریخ دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
این پژوهش به تحلیل دیدگاه پرورشی جان لاک و تأثیر آن بر رویکردهای نوین آموزش جغرافیا می‌پردازد. لاک فیلسوف تجربه‌گرای سده هفدهم، با دیدگاه لوح سفید تأثیر ژرفی بر آموزش کنونی گذاشت. با همه این تأثیر، پژوهش‌های اندکی به تأثیر مستقیم پرورشی او بر آموزش جغرافیا پرداخته‌اند. این پژوهش به دنبال پاسخ به این پرسش است که چگونه ایده‌های لاک در مورد یادگیری تجربی و مشاهده‌ای در روش‌های تدریس کنونی جغرافیا بازتاب یافته‌اند و چگونه می‌توان از این دیدگاه پرورشی برای بهبود آموزش جغرافیا کمک گرفت؟ این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی کیفی و تطبیقی انجام شده است و یافته‌ها نشان می‌دهد که دیدگاه پرورشی لاک در مورد یادگیری تجربی، اندیشه انتقادی و استقلال اندیشه‌ای با اهداف آموزشی جغرافیا همسو است. روش‌هایی مانند یادگیری پروژه‌محور و کارهای میدانی در پرتو دیدگاه پرورشی لاک قرار دارند. این دیدگاه درباره یادگیری تجربی و مشاهده‌ای در آموزش جغرافیا می‌تواند به طراحی روش‌های آموزشی کاراتر کمک کند.
کلیدواژه ها
نظریه‌های پرورشی، یادگیری تجربی، لوح سفید، اندیشه انتقادی، فعالیت‌های میدانی، یادگیری پروژه‌محور، استقلال اندیشه‌ای، رویکردهای محیط‌محور.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی