تجارب زیسته دانشجومعلمان از کاربرد هوش مصنوعی در آموزش جغرافیا
کد مقاله : 1068-GHCONF5 (R1)
نویسندگان
رسول شریفی نجف آبادی *1، مسرت آیت2
1گروه آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران
2استادیار، گروه مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده مقاله
در طی چند دهه اخیر هوش مصنوعی به سرعت رشد و توسعه یافته و به موضوعات مختلف، از جمله آموزش جغرافیا نیز سرایت کرده است. هدف از این پژوهش، بررسی تجارب زیسته دانشجو معلمان از آموزش جغرافیا با استفاده از هوش مصنوعی بوده است. به این منظور 43 دانشجو معلم پردیس باهنر اصفهان طی ترم اول سال تحصیلی 1404-1403 با روش تدریس استفاده آزاد از نرم افزار هوش مصنوعی جهت درس سنجش از دور تحت آموزش قرار گرفتند. در پایان ترم، با 18 نفر از آن ها به روش هدفمند و تا رسیدن به اشباع نظری مصاحبه های نیمه ساختاریافته ای صورت گرفته و تجارب زیسته آن ها از این شیوه تدریس ثبت و ضبط شده و با استفاده از روش تحلیل مضمون در قالب سه نوع کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل گردید. نتایج به دست آمده نشان داد که اثرات این روش تدریس در قالب 3 کد انتخابی مزایا، محدودیت ها و دوگانگی ها قابل جمع بندی می باشند که در این مقاله به تفصیل مورد بحث قرار گرفته اند. پیشنهاد می شود که این شیوه آموزش جغرافیا بر مبنای استفاده آزاد از هوش مصنوعی در چند مرکز آموزشی دیگر نیز اجرا شده و نتایج آن مورد مقایسه و تحلیل قرار گیرد.
کلیدواژه ها
آموزش جغرافیا، هوش مصنوعی، دانشجو معلمان، اصفهان.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی