بررسی چگونگی ارتقاء مهارتهای تفکر انتقادی از طریق آموزش مفاهیم جغرافیایی و تطابق آن با سند تحول |
کد مقاله : 1067-GHCONF5 |
نویسندگان |
محمد معتمدی راد *1، ابراهیم امیری1، مهسا میرزایی2، بهاره مهاجری3 1گروه آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. 2دانشجوی کارشناسی آموزش جغرافیا دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی 3دانشجوی کارشناسی آموزش علوم اجتماعی دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی |
چکیده مقاله |
تفکر انتقادی یکی از مهارتهای کلیدی و ضروری در قرن بیست و یکم به شمار میرود که بر تحلیل، ارزیابی و حل مسئله تأکید دارد. ادغام این مهارت در فرآیندهای آموزشی به یک ضرورت جهانی تبدیل شده است. جغرافیا، بهعنوان یک علم میانرشتهای، بستری مناسب برای توسعه مهارتهای تفکر انتقادی در میان دانشآموزان فراهم میکند. این علم مفاهیمی گسترده و متنوع را پوشش میدهد که میتواند به دانشآموزان کمک میکند تا اطلاعات جغرافیایی را با دیدگاهی جامعتر تحلیل کرده و در حل مسائل واقعی از آنها استفاده کنند. این مقاله به بررسی روشهای ارتقاء تفکر انتقادی از طریق آموزش مفاهیم جغرافیایی و تطابق آن با اهداف "سند تحول بنیادین" در نظام آموزشی ایران میپردازد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که ایجاد جلسات توجیهی و کارگاه های آموزشی برای کارکنان مدارس می تواند به درک بهتر اهداف و چگونگی اجرای آنها کمک کند، مشارکت فعال ذینفعان از جمله معلمان، دانش آموزان، والدین و جامعه محلی در فرآیند برنامه ریزی و اجرای سند تحول بنیادین ضروری است. بهره گیری از فناوری های آموزش نوین از دیگر راهکارهای اثربخش برای اجراسازی سند تحول بنیادین است.با استفاده از روشهای تدریس فعال، آموزش مبتنی بر پروژه و تحلیل سناریوهای واقعی، اثربخشی آموزش جغرافیا در ارتقای تفکر انتقادی مورد بررسی قرار گرفته است. علاوه بر این، چگونگی انطباق این روشها با اهداف سند تحول تحلیل شده و مثالهای عملی ارائه گردیده است. همچنین، چالشهای موجود در اجرای این روشها شناسایی شده و راهکارهای عملی برای بهبود آموزش جغرافیا و توسعه تفکر انتقادی پیشنهاد گردیده است. |
کلیدواژه ها |
تفکر انتقادی، آموزش جغرافیا، سند تحول بنیادین، یادگیری فعال، توسعه مهارتها |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |