تحلیل محتوای فصل اول کتاب جغرافیای ایران پایه دهم بر اساس روش ویلیام رومی
کد مقاله : 1066-GHCONF5 (R1)
نویسندگان
مریم ربیعی گسک *1، بتول بهادرانی2
1استادیار گروه آموزش جغرافیا،دانشگاه فرهنگیان،تهران
2دکتری جغرافیا و برنامه ریزی روستایی،تهران،ایران
چکیده مقاله
هدف از پژوهش حاضر تحلیل محتوای فصل اول کتاب جغرافیای ایران پایه دهم (متن،پرسش ها و تصاویر) از منظر فعال یا غیر فعال بودن براساس الگوی ویلیام رومی در سال تحصیلی 1403-1402 می باشد.
این پژوهش جزء پژوهش های توصیفی از نوع تحلیل محتوا است. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش کتاب جغرافیای ایران پایه دهم تشکیل می دهد و جهت نمونه گیری فصل اول کتاب به عنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفت که مؤلفه های متن، تصاویر و پرسش های کتاب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که با توجه به محاسبات انجام شده ضریب درگیری یادگیرنده با متن 4/0 ،با تصاویر 4/0 و با پرسش ها 5/2 به دست آمده است.نتایج نشان می دهد که براساس تکنیک ویلیام رومی میزان درگیری دانش آموزان با متن و تصاویر فصل اول کتاب جغرافیای ایران مطلوب است و باعث افزایش یادگیری دانش آموزان می شود ولی میزان درگیری دانش آموزان با پرسش های فصل اول کتاب جغرافیای ایران پایه دهم مطلوب نیست و بیش از حد دانش آموزان را به چالش می کشد.
بنابراین به طور کلی متن و تصاویر فصل اول کتاب جغرافیای ایران پایه دهم در گستره ویلیام رومی قرار گرفته و به صورت فعال طراحی و تدوین شده است و پرسش های کتاب بالاتر از میزان تعیین شده ویلیام رومی (5/1 تا 4/0) می باشد و به صورت بسیار فعال طراحی شده است.
کلیدواژه ها
جغرافیای ایران پایه دهم،روش ویلیام رومی، تحلیل محتوا
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی