آموزش جغرافیای تاریخی در مدارس و نقش آن در هویت مکانی شهر قزوین |
کد مقاله : 1064-GHCONF5 (R1) |
نویسندگان |
امیررضا زمانی *، منا اینانلو آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
آموزش جغرافیای تاریخی در مدارس، نهتنها بستری برای شناخت بهتر گذشته و محیط زندگی است، بلکه ابزاری کلیدی در تقویت هویت مکانی دانشآموزان به شمار میآید. برای مثال، آشنایی با تأثیر موقعیت جغرافیایی قزوین در شکلگیری راههای ارتباطی یا بررسی نقش آن در تحولات سیاسی و فرهنگی میتواند به ایجاد ارتباط معنادارتر میان دانشآموزان و تاریخ مکان کمک کند. بهعنوان مثال، یادگیری درباره نقش قزوین در دوره صفویه و آشنایی با بناهای تاریخی مانند سردر عالیقاپو میتواند حس افتخار و تعلق مکانی دانشآموزان را افزایش دهد. این مقاله با تمرکز بر مدارس شهر قزوین، به بررسی نقش آموزش جغرافیای تاریخی در ایجاد حس تعلق مکانی و افزایش آگاهی دانشآموزان نسبت به تاریخ و فرهنگ محلی پرداخته است. مرور مختصری از تاریخ و جغرافیای قزوین، از جمله موقعیت جغرافیایی استراتژیک و پیشینه تاریخی آن، نشان میدهد که این شهر پتانسیل بالایی برای تقویت آموزش جغرافیای تاریخی دارد. پژوهش نشان میدهد که تاریخ و جغرافیای محلی میتوانند بهعنوان منابع غنی برای پرورش هویت مکانی در مدارس بهکار روند. همچنین، با استفاده از روشهای نوین آموزشی و منابع جذاب، این آموزشها میتوانند منجر به درک عمیقتر دانشآموزان از تاریخ محلی و پیوند آنان با محیط جغرافیاییشان شوند. چالشهایی نظیر کمبود منابع مناسب و استفاده از روشهای تدریس سنتی نیز شناسایی شدهاند که میتوانند بر کیفیت آموزش تأثیرگذار باشند. در نهایت، پیشنهادهایی مانند استفاده از فناوریهای نوین، تدوین منابع درسی اختصاصی و برگزاری سفرهای آموزشی به مکانهای تاریخی برای ارتقاء این روند ارائه شده است. |
کلیدواژه ها |
آموزش ، جغرافیای تاریخی ، هویت مکانی ، شهر قزوین ، روش تدریس |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |