تحلیل محتوا کتاب جغرافیا پایه دهم براساس ساحت های ششگانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش |
کد مقاله : 1062-GHCONF5 |
نویسندگان |
زینب دادگر *1، فرزانه علی محمدی2 1کارشناسی پیوسته آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، پردیس امیرکبیر البرز، ایران 2کارشناسی پیوسته آموزش جغرافیا ، دانشگاه فرهنگیان پردیس امیرکبیر البرز ، ایران |
چکیده مقاله |
این مقاله به تحلیل محتوای کتاب جغرافیا پایه دهم بر اساس ساحتهای ششگانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پرداخته است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی _ تحلیلی و از نوع تحلیل محتوا و هدف کاربردی است. مقوله های مورد بررسی در این پژوهش ساحت های ششگانه تعلیم و تربیت اعم از اعتقادی، عبادی و اخلاقی، زیستی و بدنی، اجتماعی و سیاسی، اقتصادی و حرفه ای، علمی و فناوری، زیبایی شناختی و هنری است. نتایج تحلیل نشان میدهد که ساحت اجتماعی و سیاسی با فراوانی 242 در جایگاه اول قرار دارد، که نمایانگر اهمیت بالای تربیت دانشآموزانی آگاه و مسئول در مواجهه با مسائل اجتماعی و سیاسی است. ساحت زیستی و بدنی با فراوانی 201 در رتبه دوم قرار دارد و بر اهمیت جغرافیا طبیعی و تأثیر آن بر سلامت و کیفیت زندگی تأکید دارد. ساحت زیباییشناسی و هنری با فراوانی 200، نقش مهمی در استفاده از تصاویر و نقشهها ایفا میکند که آموزش جغرافیا را تسهیل میکند. ساحت حرفهای و اقتصادی با فراوانی 124 در جایگاه چهارم، به آشنایی دانشآموزان با زیرساختها و پتانسیلهای اقتصادی کشور میپردازد، اما نیاز به توجه بیشتری به مفاهیم کارآفرینی دارد. ساحت علمی و فناوری با فراوانی 64 در رتبه پنجم، به کمبود مطالب مرتبط با فناوریهای نوین مانند هوش مصنوعی اشاره دارد. در نهایت، ساحت اعتقادی، اخلاقی، عبادی با فراوانی 26 در جایگاه ششم قرار دارد و نیاز به گنجاندن بیشتر مفاهیم مرتبط با ارزشهای اخلاقی و اعتقادی را نشان میدهد. |
کلیدواژه ها |
تحلیل محتوا، کتاب جغرافیا دهم، ساحت های ششگانه، سند تحول بنیادین |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |