آسیب شناسی آموزش جغرافیا در مدارس سمپاد شهر کرج
کد مقاله : 1061-GHCONF5
نویسندگان
رباب رحمتی *، مریم سعیدی رهبر
مدیر دبیرستان فرزانگان3.کرج. البرز
چکیده مقاله
مدارس سمپاد با هدف رشد و توسعه ی توانمندی های دانش آموزان تیزهوش تاسیس شده و در مسیر خود با چالش های متعددی مواجه است و شناسایی این مشکلات و ارتقاء کیفیت آموزشی این مدارس به عنوان پیش قراولان آموزش مدارس کشور حائز اهمیت است. لذا پژوهش حاضر با هدف آسیب شناسی آموزش جغرافیا در مدارس سمپاد دوره متوسطه اول و دوم شهر کرج از دیدگاه دبیران جغرافیا انجام شده است. این مطالعه به روش کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی انجام شد. جامعه آماری پژوهش، شامل دبیران جغرافیای مدارس متوسطه سمپاد شهر کرج بودند که تعداد 11 نفر از ایشان به عنوان نمونه پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و همچنین اشباع نظری انتخاب شدند. داده های مستخرج از مصاحبه های نیمه ساختاریافته با استفاده از روش کدگذاری و استخراج مضمون های فرعی و اصلی مورد تحلیل قرار گرفتند. تحلیل داده های کیفی منجر به شناسایی 4 کد اصلی، 13 کد فرعی و 60 کد مفهومی(کدباز) شد. آسیب های اصلی شناسایی شده در آموزش جغرافیای مدارس متوسطه سمپاد از دیدگاه دبیران شامل؛ مصوبات و سیاست گذاری ها، چالش های آموزشی، نگرش ها و باور ها به درس جغرافیا و چالش های محیطی بودند. در نتیجه آموزش جغرافیا در مدارس سمپاد با چالش های متعددی مواجه است که رفع آن مستلزم حمایت های همه جانبه مسئولان، دبیران، خانواده ها است.
کلیدواژه ها
آموزش، جغرافیا، سمپاد، متوسطه اول و دوم
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی