تأثیر یادگیری روشهای مختلف پژوهش بر رشد حرفهای دانشجومعلمان در دانشگاه فرهنگیان با استفاده از روش تحلیل سلسلهمراتبی (AHP) |
کد مقاله : 1060-GHCONF5 (R1) |
نویسندگان |
محمد سلیمان نژاد *1، شقایق خورشیدی2، زهرا دوستی2، فاطمه پورخانعلی ناوی2 1استادیار گروه علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان البرز 2دانشجوی کارشناسی آموزش علوم اجتماعی پردیس امیرکبیر |
چکیده مقاله |
آموزش و پرورش بهعنوان عامل کلیدی در توسعه پایدار، نقش اساسی در ارتقای کیفیت زندگی و پیشرفت جوامع از طریق معلمان حرفهای ایفا میکند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر یادگیری روشهای مختلف پژوهش بر رشد حرفهای دانشجومعلمان رشته آموزش علوم اجتماعی ورودی 1400 دانشگاه فرهنگیان استان البرز انجام شده است. جامعه آماری تحقیق شامل 87 نفر از دانشجومعلمان این رشته بوده و نمونهگیری به روش احتمالی سیستماتیک صورت گرفته است. دادهها از طریق 40 مصاحبه و تکمیل پرسشنامههای مرتبط گردآوری و پس از رسیدن به اشباع نظری، با استفاده از روش تحلیل سلسلهمراتبی (AHP) تحلیل شدند. این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی-تحلیلی است و از رویکرد کمی با استفاده از روش پیمایشی بهره برده است. یافتهها نشان داد که میان روشهای پژوهشی مورد بررسی، اقدامپژوهی با 56 درصد، بیشترین تأثیر را بر رشد حرفهای دانشجومعلمان داشته و پس از آن درسپژوهی، روایتپژوهی و پژوهش کمی قرار دارند. همچنین، میزان یادگیری روشهای پژوهش از طریق واحدهای درسی (51.15 درصد) کمی بیشتر از کارگاههای آموزشی (48.85 درصد) بوده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که یادگیری روشهای پژوهش با تقویت مهارتهای حرفهای، تفکر انتقادی و خودتنظیمی، نقش مؤثری در بهبود کیفیت تدریس و یادگیری دانشجومعلمان ایفا میکند. همچنین یافتهها بر اهمیت همافزایی میان واحدهای درسی نظری و کارگاههای عملی در جهت توسعه حرفهای دانشجومعلمان تأکید دارند. |
کلیدواژه ها |
روشهای پژوهش، دانشجومعلمان، اقدامپژوهی، دانشگاه فرهنگیان، تحلیل سلسلهمراتبی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |