بررسی نقش رسانه‌های نوظهور در آموزش جغرافیا با تاکید بر هوش مصنوعی
کد مقاله : 1051-GHCONF5 (R1)
نویسندگان
محمد معتمدی‌راد *1، ابراهیم امیری1، مریم یوسفی مقدم2، ریحانه عابدی2
1گروه آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2دانشجو
چکیده مقاله
امروزه با پیشرفت در فناوری‌های مختلف ارتباط بین علم جغرافیا و انواع فناوی و رسانه‌های نوظهور پررنگ‌تر از گذشته شده‌است و نقش رسانه‌های نوظهور در آموزش جغرافیا به شکلی کارآمد برای فراگیران غیرقابل انکار است. با توجه به اهمیت این موضوع در این مقاله به بررسی نقش رسانه‌های نوظهور و به ویژه هوش مصنوعی در آموزش جغرافیا پرداخته شده است. این مقاله به روش توصیفی-تحلیلی نگارش شده و ابزار گردآوری اطلاعات اسنادی و کتابخانه‌ای می‌باشد. هدف از ارائه این مقاله آشنایی با رسانه‌های نوظهور در حیطه‌ آموزش جغرافیا و بیان چگونگی به‌کارگیری از این رسانه‌های نوظهور و به ویژه هوش مصنوعی در حوزه آموزش جغرافیا و همچنین ذکر نکات مثبت و منفی و چالش‌های این مهم می‌باشد با توجه به اینکه درصد به‌کارگیری هوش مصنوعی درفعالیت‌های آموزش پایین بوده و نیاز به گسترش بیشتر آگاهی درمورد امکان استفاده از برنامه‌های کاربردی در آموزش وجود دارد. به طور کلی در این مقاله سعی شده با بررسی پژوهش‌ها و تجربیات صاحبنظران این مسئله اساسی بتوانیم دیدگاهی صحیح از این موضوع ارائه داده و به جنبه‌های مختلف و نظریات گوناگون در این زمینه بپردازیم. پس از بررسی‌های انجام شده در این پژوهش نتایج و راهکارهای ذیل حاصل شده است: تولید محتوا به وسیله هوش مصنوعی انجام شود، بومی‌سازی زیرساخت‌ها به صورت کارآمد در دستور کار قرار گیرد، فضای آموزشی متناسب با فرهنگ جامعه به صورت ایرانی-اسلامی فراهم شود.
کلیدواژه ها
آموزش جغرافیا، رسانه‌های نوظهور، هوش مصنوعی، فناوری، کارآمد
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر