ارزیابی کمی تأثیر هوش مصنوعی بر آموزش مفاهیم ژئومورفولوژی در مدارس شهرستان بیرجند
کد مقاله : 1042-GHCONF5 (R1)
نویسندگان
حمید عمونیا *1، سمانه شریفی اسدی2، محمدرضا یوسفی روشن3
1گروه آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2کارشناسی ارشد جغرافیای طبیعی- ژئومورفولوژی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران،
3گروه آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889-14665 تهران، ایران
چکیده مقاله
با توجه به پیشرفت‌های اخیر در حوزه فناوری‌های هوش مصنوعی و نقش آن‌ها در تحول روش‌های آموزشی، بررسی تأثیر این فناوری‌ها بر یادگیری مفاهیم پیچیده علمی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. دانش ژئومورفولوژی به عنوان یکی از مباحث چالش‌برانگیز در علوم زمین، نیازمند روش‌های آموزشی تعاملی و نوآورانه برای درک بهتر دانش‌آموزان است. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر فناوری‌های هوش‌مصنوعی بر یادگیری تعاملی مفاهیم ژئومورفولوژی در دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم انجام شد. روش تحقیق کمی و از نوع شبه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. نمونه شامل 60 دانش‌آموز رشته علوم انسانی در شهرستان بیرجند بود که به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. نتایج تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون t مستقل نشان داد که استفاده از فناوری‌های هوش‌مصنوعی، منجر به رشد 3/5 واحدی گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شده است که در نهایت به‌طور معناداری باعث بهبود یادگیری تعاملی مفاهیم ژئومورفولوژی شده‌است.
کلیدواژه ها
آموزش ژئومورفولوژی، یادگیری تعاملی، هوش مصنوعی، بیرجند
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی