آموزش تهیه نقشه‌های طبیعی برای تدریس کتاب استان شناسی استان خراسان رضوی
کد مقاله : 1041-GHCONF5 (R1)
نویسندگان
محمدرضا یوسفی روشن *1، زینب دادگر2، حمید عمونیا3
1گروه آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889-14665 تهران، ایران
2کارشناسی پیوسته آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، پردیس امیرکبیر البرز، ایران
3گروه آموزش جغرافیا، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
پژوهش حاضر به بررسی کتاب استان‌شناسی خراسان رضوی و شناسایی نقشه‌های طبیعی غایب موجود در آن می‌پردازد. با توجه به اهمیت نقشه‌های طبیعی در آموزش جغرافیا و استان‌شناسی، هدف اصلی، بررسی کمبودهای موجود در محتوای آموزشی این کتاب و ارائه راهکارهایی برای تولید و استفاده از نقشه‌های طبیعی به‌روز و کارآمد است. در این راستا، با استفاده از نرم‌افزار آرک‌مپ، مراحل دقیق تهیه نقشه‌های طبیعی مورد نیاز برای تدریس و یادگیری در کلاس‌های درس توضیح داده شده است. با ارائه تصاویر و مثال‌های عملی، سعی شده است تا فرایند یادگیری برای دانشجو معلمان تسهیل گردد. نقشه‌های طبیعی به‌عنوان ابزارهای مهمی در فهم بهتر ویژگی‌های جغرافیایی و اکولوژیکی مناطق مختلف شناخته می‌شوند. این نقشه‌ها نه تنها به دانش‌آموزان کمک می‌کنند تا اطلاعات دقیق‌تری درباره محیط زیست خود کسب کنند، بلکه باعث تقویت مهارت‌های تحلیلی و فضایی آن‌ها نیز می‌شوند. علاوه بر این، اهمیت آموزش نقشه‌های طبیعی در کتاب‌های درسی و تأثیر آن بر یادگیری دانش‌آموزان نیز مورد بررسی قرار گرفته است. وجود نقشه‌های طبیعی در کتاب‌های آموزشی می‌تواند به افزایش آگاهی جغرافیایی دانش‌آموزان کمک کند و آن‌ها را به تفکر انتقادی و تحلیل داده‌ها تشویق نماید. همچنین، آشنایی با این نقشه‌ها می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا ارتباط بهتری با محیط زیست خود برقرار کنند و درک عمیق‌تری از چالش‌های زیست‌محیطی منطقه خراسان رضوی پیدا کنند. این مقاله نتیجه‌گیری می‌کند که آموزش نقشه‌های طبیعی نه تنها در ارتقای دانش جغرافیایی دانش‌آموزان مؤثر است، بلکه به آن‌ها این امکان را می‌دهد که با استفاده از فناوری‌های نوین مانند آرک‌مپ، مهارت‌های لازم
کلیدواژه ها
آموزش، تهیه، نقشه‌ها، استان، خراسان رضوی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی