| تبیین نقش علم ریاضی در دانش آموزش محتوای کتاب جغرافیای پایه 12 دوره دوم متوسطه | 
| کد مقاله : 1039-GHCONF5 (R1) | 
| نویسندگان | 
| لیدا  میرزائی گسکرانی *1، متین  صوفی2، ولی اله  نظری3 1کارشناس پژوهش دانشگاه فرهنگیان 2دانشجوی کارشناسی 3دانشیار گروه آموزش جغرافیا | 
| چکیده مقاله | 
| علم جغرافیا و آموزش آن از جمله علوم کاربردی و اولیه بشر است که در طی قرون متمادی موجبات شناخت بهتر انسانها از فضای زندگی و چگونگی بهره برداری از زمین را به انسانها آموخته است.و توانسته است فرصتهای بی نظیری را برای برداشتهای اقتصادی و اجتماعی فراهم آورد.که بر این مهم در حیطه آموزش و برنامه ریزی درسی کشورهای جهان و ایران هم جایگاه ویژه ای یافته است و در مقاطع مختلف تحصیلی توانایی آموزش های مهمی را برای دانش آموزان عهده دار شده است.این دانش با دانش ریاضیات هم ترکیب و عجین شده و به کمک علم ریاضیات خصوصیت کاملی به خود دیده است .بگونه ای که بسیاری از بخش های مهم آموزش جغرافیا در مدارس و از جمله در پایه دوازدهم مقطع دوم متوسطه را هم با محاسبات و اندازه گیری ها و همچنین بکار گیری اعداد تکمیل کرده است .از این رو مقاله حاضر در پی کنکاشی بر اثرات و نقش علم ریاضی در آموزش محتوای جغرافیای پایه دوازدهم دارد تا بتواند با مطالعه اسنادی و پیمایشی منابع موجود میزان کمیت و کیفیت آنرا به تصویر بکشد.در این راستا کتاب جغرافیای 3(کاربردی)درس به درس مورد بررسی دقیق قرار گرفته است و نتایج تحقیق حاکی از آن است که دانش ریاضی در بخش های مختلفی از این کتاب اثر گذار بود و توانایی رشد دانش محاسباتی دانش آموزان در درک پدیده های جغرافیایی را فراهم کرده است. | 
| کلیدواژه ها | 
| ریاضی،جغرافیا،کتاب،دانش آموزش،پایه | 
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی | 
