روش شناسی، فرایند و الگوهای تدریس آموزش در جغرافیا |
کد مقاله : 1036-GHCONF5 (R1) |
نویسندگان |
مجید پریشان * هیات علمی |
چکیده مقاله |
آموزش فرآیندی دائمی است که به صورت انفرادی یا جمعی منجر به افزایش آگاهی، دانش، مهارت و تجربه فراگیران در مورد مباحث و مسائل کلی و رشته تخصصی(جغرافیا) شده و قابلیت آن ها را در بررسی، تحلیل و تصمیم گیری در موضوعات تخصصی افزایش می دهد. حال با چنین نگرشی، پژوهش پیش رو با استفاده از مطالعات اسنادی و کتابخانه ای، سعی بر شناسایی فرایند، روش شناسی و الگوهای تدریس در حوزه آموزش جغرافیا دارد. روش تحقیق در این مطالعه مبتنی بر مطالعات اسنادی و کتابخانه ای است. آموزش فراگیر و پایدار از طریق برآورد نیازهای آموزشی، تدوین و اجراء و سرانجام ارزشیابی بایستی با توجه به ماهیت علم جغرافیا(بررسی رابطه متقابل انسان و محیط به منظور بهبود زندگیو دستیابی با پایداری) و با استفاده از روش شناشی های جدید(مشارکتی و تعاملی) بستر افزایش آگاهی، مهارت حل مسائل را در بین فراگیران جغرافیا در مهم ترین مباحث مرتبط با حوزه تخصصی فراهم نماید و در راستای پایداری گام بر دارد. به طور کلی نتا یج پژوهش در زمینه عوامل و راهبردهای مؤثر در آموزش جغرافیا نشان می دهد داد که عوامل و راهبردهایی چون تدر یس میدانی جغرافیا، آموزش های چند رسانه ای، آشنایی با راهبردها ی تدر یس جدید در جغرافیا، استفاده از و سا یل کمک آموز شی و فنآوری، استفاده از مدل هوش مصنوعی در آموزش محیطی جغرافیا، استفاده از روش مشارکتی در تدر یس و افزایش ظرفیت از راهبردهای کلیدی و مهم در آموزش هستند |
کلیدواژه ها |
آموزش، آموزش جغرافیا، الگوهای تدریس، روشش شناسی، فراگیران |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |