ارتقای اثربخشی درس کارورزی در آموزش جغرافیای دانشگاه فرهنگیان با رویکرد اقدامپژوهی |
کد مقاله : 1032-GHCONF5 (R1) |
نویسندگان |
محمد سلیمان نژاد * دانشگاه فرهنگیان البرز |
چکیده مقاله |
افزایش اثربخشی برنامههای کارورزی در دانشگاه فرهنگیان به عنوان یکی از چالشهای مهم در تربیت معلم شناخته میشود. این پژوهش با هدف بهبود اثربخشی درس کارورزی جغرافیا در پردیس امیرکبیر استان البرز، با رویکرد اقدامپژوهی در سال تحصیلی 1402-1401 انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل 12 دانشجوی کارورز رشته آموزش جغرافیا بود. از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته، مشکلات اصلی از جمله غیبت در کلاسها، بیانگیزگی و کیفیت پایین گزارشها شناسایی شد. پس از اجرای طرح اقدامپژوهی، تغییرات مثبتی در عملکرد دانشجویان مشاهده شد. حضور دانشجویان در کلاسهای توجیهی و مدارس به طور قابل توجهی افزایش یافت. همچنین، کیفیت گزارشهای ارسالی بهبود یافت و دانشجویان با انگیزه بیشتری به انجام فعالیتهای کارورزی پرداختند. یافتههای این پژوهش نشان داد که نقش استاد راهنما در هدایت و پشتیبانی از دانشجویان در طول دوره کارورزی بسیار مهم است. پیشنهاداتی همچون ارائه جوایز، مدیریت تغییرات غیرمنتظره و تقویت ارتباط با مدارس برای ارتقای کیفیت کارورزی ارائه شد. نتایج این پژوهش حاکی از موفقیت طرح در بهبود عملکرد دانشجویان و تحقق اهداف آموزشی درس کارورزی است. همچنین، پیشنهاداتی همچون ارائه تقدیرنامهها و جوایز آموزشی برای دانشجومعلمان فعال، طراحی برنامههای مؤثر برای مدیریت تغییرات غیرمنتظره در فرآیند کارورزی و تقویت ارتباط با مدارس جهت ارتقای کیفیت این دوره آموزشی ارائه گردید. به طور کلی، نتایج این پژوهش حاکی از موفقیت طرح در بهبود عملکرد دانشجویان و تحقق اهداف آموزشی درس کارورزی است. |
کلیدواژه ها |
کارورزی، دانشجو معلم، اقدامپژوهی، دانشگاه فرهنگیان، بهبود عملکرد، جغرافیا. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |