تدریس پروژه محور ابزارهای مجازی آموزش جغرافیا، نرم‌افزار گلباد و گلماسه برای فراگیران رشته جغرافیا
کد مقاله : 1030-GHCONF5 (R1)
نویسندگان
عارفه شعبانی *1، لیلا اسکندری2، محدثه اکبری2، یگانه سلیمانی2
1استادیار گروه اموزش جغرافیا
2دانشجو
چکیده مقاله
فناوری اطلاعات و استفاده از ابزارهای کمک‌آموزشی از جمله نرم افزارها در علوم جغرافیایی از ملزومات این رشته است. امروزه شاهد حضور اثرگذار عناصر و عوامل اقلیمی در حیات سراسر کره زمین هستیم یکی از نیازهای اساسی برای اندازه‌گیری پارامترهای اقلیم‌شناسی که منجر به غنی‌تر شدن دستاوردهای این رشته می‌شود دست‌یافتن و یادگیری ابزارهایی است که به‌صورت کاربردی داده‌های این علم را مورد بررسی وتحلیل قرار داده و به‌صورت مدل و نمودارهایی ارائه می‌دهند. باد از جمله عوامل اساسی اقلیمی است که به علت تأثیرگذاری این عامل بر برنامه‌ریزی‌های محیطی، آمایش سرزمین، پتانسیل تولید انرژی، فرسایش و طوفان‌های گردوغباری دارد مورد اهمیت قرار دارد. در پژوهش حاضر معرفی و آموزش نرم‌افزارهای اندازه‌گیری ویژگی باد از جمله جهت و سرعت باد (گلباد) و پتانسیل حمل ماسه (گل ماسه) پرداخته شده است. بدین منظور داده‌های موردنیاز معرفی گردیده است و به‌منظور آموزش کار با نرم‌افزار، این داده‌های خام را وارد نرم‌افزار گلباد کرده و مدل و نمودار وضعیت باد، سرعت و جهت آن مشخص شده است؛ ولی باتوجه‌به اینکه در تحلیل داده‌های بادسنجی به‌منظور مطالعات فرسایش بادی صرف نمی‌توان به فراوانی، سمت و سرعت باد و در حقیقت رسم گل بادها اکتفا نمود برای بررسی پتانسیل حمل ماسه، به آموزش نرم‌افزار گلماسه اقدام شده است. یادگیری و استفاده از ابزارهای مجازی برای فراگیران علم جغرافیا باتوجه‌به اهمیت آنها می‌تواند از مهم‌ترین فعالیت‌های آموزش‌محوردر حیطه کاربردی علوم باشد.
کلیدواژه ها
آموزش، ابزار مجازی، گلباد، گلماسه، نرم‌افزار
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی