واکاوی تجارب زیسته دانش آموزان پایه دوازدهم درس جغرافیا با رویکرد پیدار شناسی
کد مقاله : 1029-GHCONF5
نویسندگان
عزت الله ملک پور افشار *1، میلاد قنبری2
1گروه اموزش روانشناسی و مشاوره،دانشگاه فرهنگیان ،صندوق پستی 889-14665تهران ،ایران
2ندارد
چکیده مقاله
چکیده
هدف: هدف از این مقاله واکاوی تجارب زیسته دانش‌آموزان پایه دوازدهم در درس جغرافیا با رویکرد پدیدارشناسی است. در این پژوهش تلاش شده است تا از طریق مصاحبه‌های عمیق و تحلیل پدیدارشناختی، تجربیات و درک‌های دانش‌آموزان از یادگیری این درس بررسی شود. روش بررسی: روش تحقیق از نوع کیفی و مبتنی بر پدیدارشناسی است که با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند، داده‌ها از گروهی از دانش‌آموزان پایه دوازدهم گردآوری شد. یافته‌ها: یافته ها نشان می‌دهند که تجارب دانش‌آموزان در یادگیری جغرافیا تحت تأثیر عواملی چون روش‌های تدریس، محتوا و نحوه ارتباط آن با زندگی روزمره قرار دارد. برخی از دانش‌آموزان احساس رضایت و ارتباط مثبت با این درس دارند، در حالی که گروهی دیگر با چالش‌هایی در فهم مفاهیم جغرافیایی و کاربرد آن در زندگی واقعی مواجه هستند. نتیجه گیری: این تحقیق نشان می‌دهد که توجه به تجارب زیسته دانش‌آموزان می‌تواند به بهبود روش‌های تدریس و طراحی محتوای آموزشی کمک کند و بر اهمیت هم‌راستایی آموزش جغرافیا با نیازهای شناختی و اجتماعی دانش‌آموزان تأکید دارد.
کلیدواژه ها
کلید واژه: تجارب زیسته، دانش آموزان پایه دوازدهم، درس جغرافیا، پدیدار شناسی، ادراک، آموزش جغرافیا.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی