تسهیل یادگیری درس من کجا زندگی میکنم با رویکرد درس پژوهی |
کد مقاله : 1027-GHCONF5 |
نویسندگان |
ماهان شمس *1، عادل سلیمانی2 1دانشجویی کارشناسی دانشگاه فرهنگیان استان کرمانشاه 2مدرس دانشگاه فرهنگیان استان کرمانشاه |
چکیده مقاله |
هدف کلی پژوهش کیفی حاضر که به روش مشارکتی انجام شده است، تسهیل یادگیری درس من کجا زندگی میکنم از درس های جغرافیا مطالعات اجتماعی پایه هفتم با رویکرد درس پژوهی است.جامعه آماری پژوهش حاضر 36 دانش آموز پسر پایه هفتم مدرسه شهید مدرس استان کرمانشاه می باشد داده های پژوهش حاضر با مشاهده توسط اعضای تیم درس پژوهی در دو مرحله ،نقد،بررسی و جمع آوری گردید تا داده ها به اتفاق نظری برسند. پس از هر تدریس اعضای تیم به بررسی و نقد آن می پرداختند. از نقد های گفته شده کد گذاری صورت گرفته و آنها را به شکل باز، محوری و گزینشی یا انتخابی دسته بندی گردید ،که در 56 کد باز و در مرحله بعد پس از ادغام کد ها به 7 کد محوری تقسیم شده و در نهایت با دسته بندی کدهای محوری در مقوله کلی تر 4 کد گزینشی یا انتخابی با عنوان های :مهارت های معلم، ابزار های آموزشی ،ارزیابی دقیق، توجه به نیاز های یاد گیرنده ، تشویق به خلاقیت و نوآوری حاصل شد. نتایج حاصل از کد گذاری های باز و دسته بندی آنها در کد های محوری نشان داد ، عوامل مختلفی چون : توصیه های آموزشی ، توجه به نیاز های فردی، روش های تدریس، مدیریت کلاس ، فعالیت های خلاقانه ، ارزیابی و سنجش و تعامل و مشارکت دانش آموزان در تسهیل یادگیری درس من کجا زندگی میکنم تأثیر گذار هستند. |
کلیدواژه ها |
درس پژوهی ، تسهیل یادگیری، مهارت های معلم ، مطالعات اجتماعی ، جغرافیا |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |