لزوم بکارگیری فناوری اطلاعات در آموزش محتوای جغرافیایی مقطع متوسطه دوم_پایه دهم
کد مقاله : 1020-GHCONF5 (R2)
نویسندگان
ناصر محمدی نجم *1، فائزه اسمعیل پور2
1دبیر رسمی آموزش و پرورش بروجرد- دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی شهری دانشگاه تربیت مدرس
2دانشجوی فارغ التحصیل رشته مشاوره و راهنمایی از دانشگاه فرهنگیان، پردیس نسیبه تهران
چکیده مقاله
پژوهش حاضر به بررسی لزوم به‌کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)2 در فرآیند آموزش محتوای جغرافیای پایه دهم پرداخته و تأکید دارد که استفاده از ابزارهای مدرن فناوری می‌تواند به ارتقاء کیفیت تدریس و یادگیری در این زمینه کمک شایانی نماید. جغرافیا به‌عنوان یک علم میان‌رشته‌ای، نیازمند رویکردهایی نوین است که فراتر از روش‌های سنتی و محدود به کلاس درس و کتاب درسی باشد، این پژوهش به دلایل مختلفی بر اهمیت استفاده از فناوری اطلاعات در تدریس جغرافیا پرداخته و تاکید دارد؛ از جمله این دلایل می‌توان به رفع یکنواختی شیوه‌های آموزشی، بهبود تعامل دانش‌آموزان با محتوای درسی و تسهیل درک مفاهیم پیچیده جغرافیایی اشاره کرد به‌ ویژه، ویژگی‌های خاص علم جغرافیا که به تحلیل داده‌های فضایی، پیش‌بینی وضعیت جوی و نمایش اطلاعات جغرافیایی نیاز دارد، ضرورت بکارگیری فناوری‌های نوین را نمایان می‌سازد.
در این پژوهش، ابزارها و نرم‌افزارهای مختلفی مانند Google Earth، ArcGIS، GeoGebra و Khan Academy معرفی شده‌اند که می‌توانند بطور مؤثر در فرآیند تدریس جغرافیا مورد استفاده قرار گیرند؛ این ابزار امکان نمایش داده‌های جغرافیایی، طراحی نقشه‌های تعاملی، پیش‌بینی وضعیت آب و هوا و تحلیل داده‌های محیطی را فراهم می‌آورند و به‌این‌ترتیب یادگیری را جذاب‌تر و عملی‌تر می‌سازند.
این پژوهش همچنین به بررسی محتوای کتاب درسی جغرافیای پایه دهم پرداخته و بر لزوم استفاده از فناوری اطلاعات برای انتقال بهتر و مؤثرتر این مطالب تأکید کرده است.
کلیدواژه ها
فناوری اطلاعات، آموزش، آموزش جغرافیا، مقطع متوسطه دوم
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی