کارآمدی واقعیت افزوده در تدریس و فراگیری علوم جغرافیا، مزایا و چالشها |
کد مقاله : 1016-GHCONF5 (R1) |
نویسندگان |
دل ارا جعفری * فناوری اطااعات و ارتباطات، پردیس شهید مفتح، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
واقعیت افزوده فناوری نوآورانهای است که محتوای دیجیتال را با دنیای واقعی ترکیب میکند، و به کاربران امکان میدهد اطلاعات مجازی را در محیط فیزیکی مشاهده و با آن تعامل داشته باشند. در حوزه آموزش، به ویژه جغرافیا، این فناوری نقش حیاتی ایفا میکند، استفاده از پلتفرمهای واقعیت افزوده و انواع نرمافزارهای رایانهای، مدلهای سه بعدی، تصاویر، صداها، انیمیشنها و فیلمها، به همراه اپلیکیشنهای واقعیت افزوده استفاده میشود تا معلمان بتوانند محتوای دورهها را بهتر توضیح دهند، دانشآموزان همزمان با تعامل، مفاهیم جغرافیا را درک کنند. استفاده از اپلیکیشنها برای نمایش مکانها و نقاط جغرافیایی مختلف، از جمله کشورها، پایتختها، پرچمها و عوارض طبیعی، به شکل سهبعدی و تجسمی، آموزش جغرافیا را جذاب و متفاوتتر ارائه میدهد. با مشاهده مکانها و پدیدههای جغرافیایی به صورت سهبعدی و افزودن اطلاعات تکمیلی، فرآیند یادگیری به یک تجربه تعاملی، تازه و نوین تبدیل میشود. واقعیت افزوده ابزار قدرتمندی در تدریس مفاهیم پیچیدهتر جغرافیا، مانند تأثیر تغییرات اقلیمی بر محیط زیست یا مدیریت پایدار منابع طبیعی است. این ابزارها اجازه تعامل مستقیم با اطلاعات و شبیهسازیهای واقعی را میدهند، در نتیجه، فرآیند یادگیری را به تجربهای نوین و مؤثر تبدیل میکنند و نسبت به روشهای سنتی، جذابتر و کاربردیتر است. |
کلیدواژه ها |
جغرافیا، واقعیت افزوده، یاددهی - یادگیری ، فناوری |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |