چگونه توانستم با ارائه راهکارهای موثر کیفیت یادگیر دانش آموزان را در کلاس جغرافیا دهم افزایش بدهم.
کد مقاله : 1012-GHCONF5 (R2)
نویسندگان
پوریا دورنگ *
آموزش و پرورش
چکیده مقاله
اقدام پژوهی حاضر در سال تحصیلی 1403-1402 در پایه دهم مدرسه متوسطه دوره دوم با فراوانی 30 نفر دانش آموز انجام شده است. مسئله مورد نظر بی علاقگی بی توجهی و عدم یادگیری مناسب برخی از دانش آموزان یاد شده در مبحث جغرافیا و رضایت بخش نبودن رفتار آنان در کلاس درس و رضایتمند نبودن نتایج آزمون های آنان بوده و هدف از انجام این تحقیق افزایش سطح یادگیری تحقیق در دانش آموزان دهم بوده است بر این اساس با استفاده از روش های علمی به منظور کسب داده های لازم از منابع گوناگون تحقیق مانند همکاران و مدیر مدرسه دانش آموزان و والدین ،آنها کتاب ها، مجلات اینترنت بررسی نمرات و ارزیابی نتایج کارهای های انجام شده، به تجزیه و تحلیل آنها جهت شناسایی عوامل موثر در ایجاد مسئله و یافتن راه حل های پیشنهادی پرداختیم. سپس به انتخاب چندین راهکار علمی از میان راه حل های پیشنهادی مبادرت ورزیدم آنگاه پس از اعتبار بخشی به اجرای راه حل های انتخابی اقدام نمودم که عبارت بودند از: ۱- استفاده از روش مشارکتی هنگام تدریس -۲- استفاده از پرسش و پاسخ گروهی ۳- استفاده از تصاویر و نقشه ها. ۴- روش نمایشی ۵ -استفاده از ویدیو پروژکتور و فایل پاورپوینت و نمایش فیلم. بعد از اجرای راه حل های فوق و با گرفتن دوباره آزمون و مقایسه سطح یادگیری در پایان این نتیجه به دست آمد که ، استفاده از روش های جدید تدریس و مشارکت دانش آموزان در کلاس یادگیری و میزان کیفیت یادگیری آنان را افزایش می دهند.
کلیدواژه ها
دانش آموزان، جغرافیا ، کیفت یادگیری ،اقدام پژوهی،
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی