بررسی روشهای تدریس مؤثر در آموزش جغرافیا در کلاسهای درسی |
کد مقاله : 1010-GHCONF5 |
نویسندگان |
محمد معتمدی راد1، ابراهیم امیری1، احد ناصری2، رویا ناصری *3 1گروه آموزش جغرافیا،دانشگاه فرهنگیان،تهران،ایران 2مدیر دبیرستان شاهد متوسطه دوم شهرستان محمودآباد مازندران 3دانشجوی کارشناسی آموزش جغرافیا دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی، بجنورد |
چکیده مقاله |
جغرافیا علمی است برای زندگی بهتر و به بررسی روابط متقابل بین انسان و محیط میپردازد. دانش جغرافیا یکی از دانشهای نوین و فعال است بهطوریکه یادگیری آن برای دانشآموزان ضروری است. این یادگیری بیشتر در قالب مشاهده و تجزیهوتحلیل به کار میرود این رشته در کنار رشتههای ریاضی، علوم، فارسی و سایر دروس اهمیت بسیاری دارد. باتوجهبه پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات، راهبردهای تدریس جدیدی نیز به وجود آمدهاند که معلم با استفاده از این راهبردها میتواند کمک شایانی به پیشرفت و ارتقای تحصیلی دانشآموزان کند. هدف از پژوهش حاضر مروری بر روشهای نوین یاددهی - یادگیری در آموزش درس جغرافیا است. این مقاله با روش توصیفی - تحلیلی به نگارش درآمده و ابزار گردآوری اطلاعات به روش اسنادی و کتابخانهای بوده است. یافتهها حاکی از آن است که راهبردهایی در تدریس جغرافیا مؤثر هستند که علاقه دانشآموزان را به درس جغرافیا به همراه داشته باشند. ازجمله روش تدریس میدانی، روش مشارکتی، استفاده از IT،بارش مغزی، روش چندرسانهای و استفاده از ابزار کمکآموزشی؛ بنابراین انتظار میرود معلمان با استفاده از راهبردهای ارائه شده، آموزش جغرافیا را برای دانشآموزان ملموس و شیرین کرده و کلاس را از حالت خشک و بیروح درآورند. |
کلیدواژه ها |
کلمات کلیدی: آموزش جغرافیا، راهبرد تدریس، شیوههای نوین، تدریس فعال |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |