تبیین و بررسی برنامهریزی و اجرای کارورزی 3 و 4 در رشته آموزش جغرافیای دانشگاه فرهنگیان استان البرز |
کد مقاله : 1002-GHCONF5 (R1) |
نویسندگان |
دکتر ولی اله نظری *1، علی پور قیومی2 1دانشیار گروه آموزش جغرافیا،دانشگاه فرهنگیان،تهران، ایران 2مأمور آموزشی گروه آموزش جغرافیا،دانشگاه فرهنگیان،تهران ،ایران |
چکیده مقاله |
یکی از پرکاربردترین دروسی که بهصورت PCKدر دانشگاه فرهنگیان در رشته آموزش جغرافیا مورد تدقیق قرار دارد درس مهم و اثرگذار کارورزی است،این ماده درسی که برای آموزش خود در شمارههای 1تا 4 در تمامی رشته گرایشهای تحصیلی دانشگاه فرهنگیان خودنمایی میکند حائز توجه جدی بوده و خواهد بود و به معنای تمرینی پایدار جهت تبدیلشدن دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان به معلمی شایسته و اثرگذار است.بر این اساس و با توجه به تجارب سالیان گذشته در برنامهریزی و اجرای کامل و دقیق این ماده درسی و علیالخصوص در کارورزی 3 و 4 رشته آموزش جغرافیا،مقاله فوق مورد تدقیق قرارگرفته است.عمده چالشهای برنامهریزی و اجرای این درس در حوزههای متفاوت استادان موظف و غیرموظف و همچنین چگونگی زمانبندی جهت ارتباطگیری دانشجو معلمان با مدارس مدنظر خود هست که اثرات نامطلوبی را در حیطه آموزشی به دانشجو معلمان وارد مینماید.همچنین توزیع دروس و نوع درس برنامهریزیشده در مدارس جهت تدریس دانشجو معلمان و چگونگی صدور مجوزهای لازم برای تدریس در مدارس از طرف معلمان راهنما،از عمه چالشهای اساسی در اجرای برنامه درسی کارورزی 1و 3 رشته آموزش جغرافیای دانشگاه فرهنگیان استان البرز در پردیسهای پسران و دختران هست.نتایج یافتهها نشان از این مسئله است که با تغییر رویکرد برنامهریزی درس کارورزی 3 و 4 و همچنین برگزاری جلسات توجیهی اولیه در مدارس میتواند تا حدود زیادی از بار چالشهای منفی و اثرگذار را بشدت کاهش دهد . |
کلیدواژه ها |
کارورزی،دانشگاه فرهنگیان،استان البرز،برنامهریزی،اثرگذاری |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |