تبیین و بررسی برنامه‌ریزی و اجرای کارورزی 3 و 4 در رشته آموزش جغرافیای دانشگاه فرهنگیان استان البرز
کد مقاله : 1002-GHCONF5 (R1)
نویسندگان
دکتر ولی اله نظری *1، علی پور قیومی2
1دانشیار گروه آموزش جغرافیا،دانشگاه فرهنگیان،تهران، ایران
2مأمور آموزشی گروه آموزش جغرافیا،دانشگاه فرهنگیان،تهران ،ایران
چکیده مقاله
یکی از پرکاربردترین دروسی که به‌صورت PCKدر دانشگاه فرهنگیان در رشته آموزش جغرافیا مورد تدقیق قرار دارد درس مهم و اثرگذار کارورزی است،این ماده درسی که برای آموزش خود در شماره‌های 1تا 4 در تمامی رشته گرایش‌های تحصیلی دانشگاه فرهنگیان خودنمایی می‌کند حائز توجه جدی بوده و خواهد بود و به معنای تمرینی پایدار جهت تبدیل‌شدن دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان به معلمی شایسته و اثرگذار است.بر این اساس و با توجه به تجارب سالیان گذشته در برنامه‌ریزی و اجرای کامل و دقیق این ماده درسی و علی‌الخصوص در کارورزی 3 و 4 رشته آموزش جغرافیا،مقاله فوق مورد تدقیق قرارگرفته است.عمده چالش‌های برنامه‌ریزی و اجرای این درس در حوزه‌های متفاوت استادان موظف و غیرموظف و همچنین چگونگی زمان‌بندی جهت ارتباط‌گیری دانشجو معلمان با مدارس مدنظر خود هست که اثرات نامطلوبی را در حیطه آموزشی به دانشجو معلمان وارد می‌نماید.همچنین توزیع دروس و نوع درس برنامه‌ریزی‌شده در مدارس جهت تدریس دانشجو معلمان و چگونگی صدور مجوزهای لازم برای تدریس در مدارس از طرف معلمان راهنما،از عمه چالش‌های اساسی در اجرای برنامه درسی کارورزی 1و 3 رشته آموزش جغرافیای دانشگاه فرهنگیان استان البرز در پردیس‌های پسران و دختران هست.نتایج یافته‌ها نشان از این مسئله است که با تغییر رویکرد برنامه‌ریزی درس کارورزی 3 و 4 و همچنین برگزاری جلسات توجیهی اولیه در مدارس می‌تواند تا حدود زیادی از بار چالش‌های منفی و اثرگذار را بشدت کاهش دهد .
کلیدواژه ها
کارورزی،دانشگاه فرهنگیان،استان البرز،برنامه‌ریزی،اثرگذاری
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی